Regen, maar vooral veel zon! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fien Bijnens - WaarBenJij.nu Regen, maar vooral veel zon! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fien Bijnens - WaarBenJij.nu

Regen, maar vooral veel zon!

Door: Fien

Blijf op de hoogte en volg Fien

09 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Vrijdag was een topdag op stage! Ik heb 2 bevallingen kunnen doen en Shanah 3. We hebben geen moment stilgezeten. Ik heb momenteel 33 bevallingen, dus nog 7 te gaan ;) We kregen veel verantwoordelijkheid van de vroedvrouw en ze lieten ons onze eigen gang gaan. Dit vond ik echt fijn, want dit gaf me het gevoel dat ze ons vertrouwde. Bij de 1e bevalling van de dag die ik uitvoerde, waren we voor de eerste keer helemaal alleen in de verloskamer. Dit was een beetje spannend, maar tegelijk ook rustgevend ;) Het hoofdje van de baby werd geboren en ik stelde vast dat de navelstreng rond het nekje zat. Ik probeerde de navelstreng van de nek te verwijderen, maar het was een vaste omstrengeling dus dit was geen optie. We zijn "oese sukume" tegen de vrouw, wat "niet persen" betekend, zodat ik de navelstreng al zou kunnen afklemmen terwijl de baby nog niet volledig geboren is. Maar ze bleef persen en het kind werd dus met een vaste navelomstrengeling geboren. Ik had bang dat de navelstreng zou scheuren en het bloed in het rond zou vliegen, waardoor het kind in gevaar komt door het vele bloedverlies en wij ook voor eventuele hiv-besmetting. Dit was gelukkig niet gebeurt! Ik klemde onmiddellijk na de geboorte de navelstreng af en de baby begon meteen te wenen. We waren beide zeer opgelucht dat alles goed was verlopen. Even daarna was er wat chaos in de verloskamer. Shanah had juist een bevalling uitgevoerd, waarna de volgende vrouw zich aanmeldde op de verloskamer. Ze kon meteen beginnen persen. Nog geen 5 min daarna volgde de volgende vrouw, waar Shanah zich over ontfermde. Deze vrouw kon ook elk moment bevallen. Dit was even spannend, want nu stonden we er alleen voor. (Anders assisteren we elkaar bij de bevalling) Ieder had een vrouw op een verlosbed klaar om te bevallen. Gelukkig zijn we een goed team en is het ons gelukt beide bevalling goed te laten verlopen. Met een grote lach op ons gezicht keerden we terug naar huis.

Zaterdag, eindelijk uitslapen!
We gingen het rustig aandoen. We zijn naar Shoprite geweest om een beetje te ontspannen met Jente, Elise en Nathalie. Dit is een plaats waar je rustig iets kan drinken en eten. Daar hebben we genoten van een ijsje, want de zon zorgt voor hoge temperaturen. Maar net toen we klaar waren om terug naar huis te gaan, hebben we een stortbui gehad. Met als resultaat een straat vol met slijk en een valpartij van Shanah :p

Zondag, nog een keer uitslapen. Dat was toch wat we van plan waren. De haan van de buren heeft ons wakker gekraaid om half 8, net iets te vroeg voor een zondag, maar dat hoort erbij. Vandaag heb ik me als een echte Afrikaanse gevoeld. We hebben onze was gedaan op z'n Afrikaans in het zonnetje. (Vandaag gelukkig geen stortbui) Met als resultaat verbrand én propere kleren. Daarna zijn we gaan lunchen in Shoprite om ons zelf te belonen voor het harde werk :) Morgen is het weeral maandag, stagedag. Ik ben super benieuwd wat de week gaat brengen!

Zonnige groeten vanuit het warme Tanzania!!

  • 09 Maart 2014 - 20:08

    Alien:

    Hoi hoi lieve Fien!

    Amai, dat is daar precies weer wat geweest. Super dat jullie beide je bevalling alleen hebben kunnen doen. Dat geeft toch weeral een bom zelfvertrouwen eh ;) Ik ben super trots op je!
    Ik ben weer blij dat ik iets van je kan lezen!
    Arme Shanah, dat ze daar nog is moeten vallen ook, beetje grappig wel ;p hihi.

    Ik ben vandaag een terrasje gaan doen met Siebe, Pieterjan en drie van de Retiese vriendinnen. 20°C hier ook. En het beloofd nog goed te worden deze week (dacht het je maar is even te melden, want dat is toch shocking nieuws voor nu ;p) hihi.
    Ik ben weer benieuwd naar je volgende bericht!

    Dikke kussen van iemand die je mist
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 10 Maart 2014 - 09:15

    Mama:

    Hey Fieneke,

    Wij, zijn blij dat alles daar goed verloopt, we lezen en horen het! En dat jullie je plan trekken!
    Al kleren gewassen! Flink zo!
    Leuk dat jullie je ook kunnen ontspannen!
    Ik hoop dat jullie veel mensen kunnen helpen en vele aangename contacten hebben met de mensen daar!
    Fien, we zijn fier op je!

    We zijn heel nieuwsgierig naar je volgende verhalen!
    Dikke poen!
    Mama en papa


  • 10 Maart 2014 - 14:50

    Kaat:

    Hoi Fien !
    Amai zeg !
    Dat is daar precies wel spannend ! Zoveel bevallingen ?!
    Precies aan de lopende band

  • 10 Maart 2014 - 22:06

    Tante Leen:

    Vroedvrouw Fienie,
    Ja, ik noem je vroedvrouw want als je alleen bevallingen doet ben je voor mij een vroedvrouw.
    Man, man,... wat knap van je. Ik wist het wel! Wat blijf je koelbloedig als er iets misloopt.
    Ik kon nu pas je verhalen lezen wat we waren skiën. De eerste dag ben ik al gevallen op mijn supraspinatus (vakmensen onder elkaar) en dat heeft me toch veel pijn bezorgd. Ben vandaag toch maar een foto en echo laten maken maar het viel mee. Nu ben ik zeker dat ik kan strikken.
    Veel plezier nog daar op je onvergetelijke levenservaring.
    Tante Leen

  • 21 Maart 2014 - 12:31

    Amber:

    Hey Fientje!

    Amai, wat een avonturen! Ge zult zeker aan uw 40 bevallingen geraken! :-) Super goed dat de bevallingen zo goed verlopen zijn!
    Heel leuk dat ze jullie daar meteen vertrouwen en dat je daar zelf veel alleen mag doen! Ge zult er wel super veel blijleren!

    Hier alles goed! Het was hier heel goed weer! Rond 20 graden! Maar vandaag al weer regen :-/

    Dikke kus, xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Fien

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 9236

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 12 Mei 2014

Buitenlandse stage Tanzania

Landen bezocht: