Laatste week stage - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fien Bijnens - WaarBenJij.nu Laatste week stage - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fien Bijnens - WaarBenJij.nu

Laatste week stage

Door: Fien

Blijf op de hoogte en volg Fien

25 April 2014 | Tanzania, Arusha

Mambo!

Maandag, dinsdag en woensdag zijn we voor de laatste keer op stage geweest, ook weer met de nacht. Ik vond het echt spannend, hopelijk stage voor de allerlaatste keer. De volgende keer als ik op een verloskamer sta, is het hopelijk als echte vroedvrouw!
Het waren fijne nachten. Maandag, babyboomnacht zoals gewoonlijk. Het was de nacht van de kiume's (jongens). Er is die nacht maar 1 kike (meisje) geboren. De volgende 2 nachten waren rustiger. We zijn allebei geëindigd met 57 bevallingen!! Dat vind ik toch wel een schoon getal! Mijn laatste bevalling was een fijne bevalling. Alles verliep vlot. Dit was de eerste keer dat de zwangere verrast was dat ze 2 mzungu's (blanken) zag. Na de bevalling kregen we een omhelzing en nog een duim omdat we het goed hadden gedaan. Dat gaf me echt een goed gevoel. Shanah haar laatste bevalling was een meisje van 16 jaar, een masai. Bij dat volk is het de gewoonte om zeer jong kinderen te krijgen. Ze was zwanger van haar eerste kind. Meestal hebben we wat problemen met eerst barende. Maar dit meisje deed het echt super goed! We hebben nog nooit een eerst barende zo goed de weeën zien opvangen en persen en dat voor een meisje van 16 jaar.
In het begin van de laatste nacht riep een van de dokters ons in zijn bureau. Hij had nieuws voor ons. Hij vertelde met een glimlach op zijn gezicht dat er een nieuw ziekenhuis opent die avond. Wel een beetje raar dat we nu pas iets horen van het nieuwe ziekenhuis en dat het 's avonds opent, beetje in het geniep precies. De dokter was de verantwoordelijke voor het nieuwe ziekenhuis, Levolosie. De bedoeling die nacht was om alle vrouwen die nog niet zo ver in arbeid zijn, door te sturen met de ambulance naar dat ziekenhuis. We zijn dan ook eens mee geweest om een kijkje te gaan nemen. Het ziekenhuis is vooral opgestart omdat er in Ngarenaro Health Centre geen operatiezaal is. In het nieuwe ziekenhuis zullen er keizersneden kunnen worden uitgevoerd. Het ziekenhuis zag er echt mooi uit, white and clean. Al het materiaal is nieuw aangekocht. De dokter vertelde ons ook dat de ambuballon (om een baby te reanimeren), die we aan hen hadden gegeven, echt goed materiaal was en ze het in het nieuwe ziekenhuis zeker konden gebruiken. Spijtig dat het ziekenhuis pas nu opengaat, anders hadden we daar ook een paar dagen stage kunnen lopen. Maar dit is wel goed nieuws voor diegene die volgend jaar naar Tanzania willen komen, een heel nieuwe stageplaats met goed materiaal!

Woensdag overdag en donderdag hebben we onze kleren gewassen en onze valiezen gemaakt. Donderdag zijn we nog eens naar de masaimarkt geweest voor de laatste souvenirtjes aan te kopen. Die avond zijn we de verjaardag van Elise gaan vieren en ook het begin van de vakantie. Beginnend met een klein feestje bij de andere thuis waarna we verder zijn gaan feesten in het viaviacafé. Die nacht is Dieter (vriend van Shanah) ook aangekomen.

Vandaag, vrijdag, hebben we Dieter de 2 ziekenhuizen laten zien en Arusha town. In de namiddag is Happy (zus) vertrokken naar haar geboorte stad, want zij is geadopteerd. We hebben dus vandaag al afscheid moeten nemen en is ze vertrokken nadat ze nog wat chocolade had gekregen. Spijtig dat ze niet bij ons laatste avondmaal kon bij zijn, op verzoek ugali met chapati. Echt Afrikaans eten! Ik zal haar en Victoria toch wel missen. Victoria was echt zoals een moeder voor ons en Happy een echte puber zus. Ik voelde me hier echt thuis! Nadat we Victoria ook nog wat chocolade hadden gegeven, vertelde ze dat we altijd welkom zijn hier thuis, want dit is nu ook onze thuis! Ze heeft ook nog een aandenken aan ons gegeven, een doek met giraffen op. Wanneer we deze doek dragen, zijn we Miss Tanzania zei ze! Ik had me geen beter gastgezin kunnen wensen. Ze waren zo gastvrij en openminded! We konden alles vragen en ze deden echt alles voor ons.

Morgenvroeg vertrekken we voor 4 dagen op Safari! Daar heb ik lang naar uitgekeken en eindelijk is het daar. Misschien heb ik nu mijn laatste blog geschreven.. Dus ik zou iedereen die naar de Spaghettidag is geweest, heeft gesponsord en mijn blog heeft gelezen, willen bedanken. Merci allemaal!!

Misschien tot de volgende blog en anders tot over 2 weken!

Kwaheri!

Kusjes,

Fien

• 25 April 2014 - 22:36

Alien:

Hoi lieve Fien!

Dikke proficiat met je mooie getal om te kunnen afstuderen! Howla powla!
    Goed gedaan, van jullie allebei. Leuk dat je laatste stagedagen nog gezellig zijn geweest!
    Geniet nu maar super hard van je safari en dan de beentjes in de lucht in Zanzibar. Relaxen maar! En dat mag na al dat harde werk eh ;)
    Geniet nog van je korte tijd daar!
    Dikke kussen van iemand die je mist! Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 04 Mei 2014 - 21:27

Amber:

Fientje,

57 bevallingen, super goed gedaan! Jij ook Shanah! Jullie hebben het echt verdiend!
    Fijn om te horen dat je er een leuke tijd gehad hebt in het gastgezin en dat ze zo gastvrij waren!
    Ik ben heel blij dat ze jullie gezorgd hebben! :)
    Leuk dat jullie het nieuwe ziekenhuis nog hebben kunnen zien en dat ze zo blij zijn met jullie medisch materiaal! Jullie hebben er jullie best ook echt voor gedaan!

De vakantie kan beginnen! Geniet ervan!! Jullie hebben het dubbel en dik verdiend!

Dikke kus,
    Amber xxx